Renault 5 GT Turbo | Only 78.000KM | Full Dutch (dealer) history
 

Renault - 5 GT TurboVERKOCHT

Renault 5 GT Turbo | Only 78.000KM | Full Dutch (dealer) history

Omschrijving

Turbo time!

In the spring of 1985, the Renault 5 GT Turbo appeared. The GT Turbo was a fast car, which clearly showed its inner strength on the outside. This version in Blue Sport with 78,000 km is in perfect condition because of its full Renault service book. The original Dutch car has had three owners so far and is ready for a new home. 

In front under the bonnet lies the famous 1397cc engine fitted with a Garrett T2 turbocharger with intercooler. This enables an output of 121bhp at 5750rpm and torque of 165nm at 3000rpm. Thanks to a very modest weight of 948 kg, this makes for flashy performance. The top speed is just over 200 km/h and within 8 seconds from standstill it can reach 100 km/h. What a  joy to drive!

The exterior was heavily modified with skirts, wing extensions and different front and rear bumpers. The interior differed from the more tame 5s in that it had sports seats with good lumbar and thigh support, a three-spoke sports steering wheel with partial leather trim, a complete dashboard with a turbo pressure gauge and a sporty, separately styled gear knob.

In 1987, phase II of the 5 GT Turbo was released. The car was fitted with a new carburettor, improved ping sensor and some other modifications. The power increased to 120 hp at the same engine speed. New 5-spoke alloy wheels were fitted and the grille and bumpers were modified.

In a number of European countries a catalytic converter was required at the end of the eighties, which the 5 GT Turbo could not meet. Therefore, in some countries (e.g. Germany) the 5 GTE was released, a model similar in appearance to the GT Turbo, but equipped with a 1.7 litre F-series engine with catalytic converter, familiar from the 5 GTX. In 1990, Renault bid a dignified farewell to the 5 GT Turbo with the Bleu Sport series. The bodywork was finished in the dark blue metallic colour Bleu Sport.

 In 1991, it was time for the Clio 16V, with a strong 16-valve engine and no turbo, the end of an era.

 

Tijd voor turbo’s.

In het voorjaar van 1985 verscheen de Renault 5 GT Turbo. De GT Turbo was een snelle auto, die zijn innerlijke kracht duidelijk aan de buitenzijde liet zien. Deze versie in Blue Sport met 78.000 km is in perfecte staat door zijn volledige Renault onderhoudsboekje. De originele Nederlandse wagen heeft drie eigenaars gehad tot nu toe en is klaar voor een nieuwe thuis.

Voorin onder de motorkap ligt de bekende 1397cc motor voorzien van een Garrett T2 turbocompressor met intercooler. Hierdoor kan een vermogen van 121 pk worden geleverd bij 5750 tr/min en een koppel van 165 nm bij 3000 tr/min. Dankzij een zeer bescheiden gewicht van 948 kg zorgt dit voor flitsende prestaties. De topsnelheid ligt net boven de 200 km/h en binnen de 8 seconden vanuit stilstand kan de 100 km/h worden aangetikt. Ongelofelijk veel fun achter het stuur is gegarandeerd.

De buitenzijde was flink aangepast met skirts, spatbord verbreders en andere voor-en achterbumper. Het interieur verschilde met name van de tammere vijfjes door zijn sportstoelen met goede ondersteuning van lenden en bovenbenen, een driespakig sportstuur met gedeeltelijk leren bekleding, een compleet dashboard met turbodrukmeter en een sportieve, apart gestileerde pookknop.

In 1987 werd phase II van de 5 GT Turbo uitgebracht. De auto werd voorzien van een nieuwe carburateur, verbeterde pingelsensor en nog wat andere aanpassingen. Het vermogen steeg naar 120 pk bij een gelijk toerental. Er werden nieuwe 5-spaaks lichtmetalen wielen aangebracht en de grille en bumpers werden aangepast.

In een aantal Europese landen werd eind jaren tachtig een katalysator verplicht, hieraan kon de 5 GT Turbo niet voldoen. Daarom werd in sommige landen (bijv. Duitsland) de 5 GTE uitgebracht, een model qua uiterlijk gelijk aan de GT Turbo, maar voorzien van een 1,7 liter F-serie motor met katalysator, bekend uit de 5 GTX. In 1990 nam Renault waardig afscheid van de 5 GT Turbo met de Bleu Sport serie. De carrosserie werd in de donkerblauw metallic kleur Bleu Sport uitgevoerd.

In 1991 was het tijd voor de Clio 16V, met een sterke 16-klepper en geen turbo meer, het einde van een tijdperk.

Informatie

Merk
Renault
Bouwjaar
2-1990
Transmissie
Handgeschakeld (5)
Carrosserie
Hatchback
BTW/Marge
Marge

 

Type
5 GT Turbo
KM-stand
78.000
Interieur
Stoff
Exterieur
Blauw
Aflevering
Inclusief APK | Garantie | Afleverbeurt

Opties

 

Wij helpen u graag

U kunt contact met ons opnemen, maar wij nemen ook graag met u contact op. Maak hieronder uw keuze.

Neem contact op

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Email Format